JENIS PENILAIAN BAHASA
>> PROJEK
PENGENALAN:
> Aktiviti b’dasarkan p’guasaan pengetahuan, kebolehan b’fikir & b’ketrampilan.
> Konteks sekolah: AMALI
> Individu @ kumpulan tempoh tertentu.
> Penilaian: Bermula dr tahap persediaan projek hasil yg disediakan.
> M’integrasikan pengetahuan dgn aktiviti & Kolaborasi sgt ditekankan.
TUJUAN:
> Menggalakkan kerjasama.
> Berpeluang menunjukkan kreativiti & inovasi.
> Berpeluang m’gunakan bahan di luar kelas.
> Memotivasikan pelajar.
> Semangat kepimpinan dikalangan pelajar.
> Pelajar b’peluang b’kerja berdasarkan minat/kebolehan/kemampuan.
> M’beri keyakinan kpd pelajar yg segan silu.
GARIS PANDUAN LAPORAN PROJEK:
> Tunjukkan kerumitan yg selengkapnya bg sesuatu topik.
> Tentukan kriteria penilaian.
> Elakkan perkara terlalu abstrak.
> Gunakan kosa kata yg sesuai bg topik. (Laras bahasa)
> Gunakan contoh yg sesuai.
> Hubungkaitkan topik & pengalaman.
LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENJALANKAN PROJEK:
LANGKAH 1: PENENTUAN TAJUK DAN SKOP PROJEK
LANGKAH 2: PENILAIAN AWAL PROJEK
aktiviti:
kumpulkan dan senaraikan bahan-bahan relevan yang anda telah dapat daripada pelbagai sumber (misalnya: internet, buku rujukan, bahan sebenar dll) dalam jadual dan kemudian masukkan semua bahan itu ke dalam porfolio anda.
refleksi kendiri:
rumuskan tentang cara dan masalah yang dihadapi semasa mengutip bahan.
komen fasilitator dan penilaian:
LANGKAH 3: PELAKSANAAN STRATEGI
aktiviti:
sediakan lampiran dengan menggunakan bahan-bahan yang telah dikumpul dalam porfolio. tunjuk hasil kerja anda dengan rakan sebaya untuk mendapatkan komen-komen mereka. tuliskan rumusan komen-komen mereka.
refleksi kendiri:
1. pamerkan isi kandungan lampiran anda dalam satu peta konsep
2. apakah masalah yang timbul semasa anda membina lampiran?
3. adakah anda meminta pertolongan daripada rakan sebaya? jika ada, adakah bantuan itu dapat meningkatkan mutu kerja anda? jelaskan.
LANGKAH 4: PEMPROSESAN MAKLUMAT
1. apakah kriteria yang telah digunakan untuk memilih bahan untuk dimasukkan dalam lampiran anda?
2. apakah unsur-unsur inovatif dan kreatif yang ditunjukkan dalam lampiran anda?
3. adakah kesuntukan masa menjadi satu had yang menjejaskan kualiti lampiran anda>
LANGKAH 5: PENILAIAN HASIL PROJEK
aktiviti:
tunjukkan lampiran anda kepada semua rakan kelas anda. beri satu persembahan yang ringkas tentang kandungan lampiran itu. rekodkan semua pertanyaan dan komen rakan sekelas anda. simpan lampiran anda dalam porfolio.
pertanyaan dan komen rakan:
apakah gred yang anda fikir anda harus terima untuk projek ini? A, B, C, D, E ataupun F? jelaskan.
Komen dan Penilaian Fasilitator:
Selasa, 13 Oktober 2009
MINGGU 8
Dicatat oleh Jana di 1:29 PG
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan